14 Kasım 2008 Cuma

manken ve oyuncular da fotoğrafa merak sardı

Rauf Denktaş, İsmail Cem, Cem Boyner gibi isimlerin ardından manken ve oyuncular da fotoğrafa merak sardı.

İşte dört güzel kadının fotoğrafçılık macerası `Üç bin fotoğraf çektim`(ECE SÜKAN)

Fotoğraf çekmeye ne zaman başladınız?

Moda editörlüğüyle ilgilenmeye başladığım zaman, yani 5-6 sene önce. Bir yıldır daha yoğun ilgileniyorum. Profesyonel çalışmak için erken. Moda editörlüğünü yaptığım işlerin kamera arkasını çekerek başladım. Para kazanıyor musunuz fotoğraftan?

Yok. Henüz hobi olarak ilgileniyorum ama yavaş yavaş para kazanıp profesyonel olmak istiyorum. Dergilerden teklif geliyor mu?

Ben çekiyorum dediğim an teklifler gelir ama biraz daha zaman var ona. Önce ya burada ya da yurtdışında kursa gitmek istiyorum.

İlk projeniz nedir?

Ciddi bir arşivim var. Defilelerin, moda çekimlerinin kamera arkası çekimleri var elimde ve bunlardan çok güzel bir kitap olabilir diye düşünüyorum. En çok neyi fotoğraflamayı seviyorsunuz?

İnsan fotoğrafı da, mekan da, doğa da... Ama genelde insan fotoğrafları seviyorum. Hangi fotoğrafçıları seviyorsunuz peki?

Moda fotoğrafçılarından Barış Aktılmaz, Cüneyt Akeroğlu, Sedef Delen, Şenol Altun en beğendiğim isimler. Yurt dışından Peter Lindbergh, Mert Alaş, Philip Lorka, Wim Wenders.

Kimi çekmek istersiniz?

Juliet Lewis, Milla Jovovich ve Johny Deep`i. Neden fotoğraf çekiyorsunuz?

Felsefe olarak çok enteresan, ayrıca estetik olarak da çok önemli ve güçlü bir iletişim aracı. İnsanın tüm becerisini ortaya koyabileceği bir uğraş. Fotoğraflarıma baktıklarında, evet bu Ece`nin işi, dedirtmek istiyorum. Herkesi bir fotoğraf merakı sardı, sizce neden?

Bu bir trend ve nedense havalı bir iş gibi gözüküyor. Çok popüler. Bir şey yapıyormuş gibi görünmek ve çabuk yoldan `sanatçı` sıfatını almak isteyenler de var.

Kendinizi onlardan nasıl ayırıyorsunuz peki?

Çok fotoğraf çekiyorum ve ciddi bir arşivim var. Çektiğim fotoğraf sayısıyla ayırabilirim. 3 bin kadar...

`Kapı kolunu insana tercih ederim`(TUBA ÜNSAL)

Fotoğraf merakınız ne zaman başladı?

5 yıl önce. Geçen yıl Bilgi Üniversitesi Fotoğraf ve Video Bölümü`ne girdikten sonra ciddi olarak yoğunlaştım. Sokakta çekim zorlamıyor mu?

En son Balat`a gittim, insanların umurunda değildi. Urfa`da çekim yaptım. Tanıyan oldu ama rahatsız eden olmadı. Tanınmak avantaj, fotoğraflarını çekmek istediğimde sempatik yaklaşıyorlar. Artık insanlar paparazzilerden dolayı sokakta fotoğraf çekene bile gıcık oluyor.

Ne tür fotoğraflar çekiyorsunuz?

Objelerin detaylarını çekmeyi seviyorum. Daha çok makro fotoğraflar.

Kimleri seversiniz?

H. C. Bresson, Hasan Hüseyin, Tamer Yılmaz, İzzet Keribar, Bennu Gerede.

En çok neyi çekmek istersiniz?

Mezun olunca sanayi fotoğrafları konusunda uzmanlaşacağım. Fabrikaları çekmeyi çok seviyorum.

Fotoğrafa ilişkin bir idealiniz var mı?

Profesyonel olma iddiam yok. Ama bu hobimden para kazanırsam ömür boyu tatilde gibi olurum. Moda fotoğrafçılığı yapmam, bunca senedir içindeyim, artık kusacağım. Başka alanlarda yapmak isterim fotoğrafçılığı. Kapı kolu çekmeyi bir insan çekmeye tercih ederim.

Okulda tepkiler nasıl?

Sınavı kazanınca, `Çok az kişi alıyoruz, devam edecek misin? Başkasının hakkını yeme` dediler. Ben de, askerlik problemim yok, sevdiğim için buraya geldim, dedim. Destekleyip beğeniyorlar. `Rauf Denktaş gibiyim`(TUĞBA ÖZAY)

Nasıl başladınız fotoğraf çekmeye?

Çocukluğumdan beri fotoğraf çektirmeyi ve çekmeyi seviyorum. İlk polaroid çekerek başladım. Ailemin ve beslediğim hayvanların fotoğraflarını çekiyordum. Şimdi neler çekiyorsunuz?

Sürekli seyahat halinde olduğum için Türkiye`nin doğusundan batısına, kuzeyinden güneyine her gördüğümü çekiyorum. Rauf Denktaş gibiyim. Çekmeyi çok istediğiniz fotoğraf var mı?

Bir insanın 24 saatini görüntülemek istiyorum. Mesela Fidel Castro`nun. Cindy Crawford`u tuvalette çekmeyi çok isterim. Güneydoğu`daki çocukları ve herhangi bir top modeli çırılçıplak çekmek isterim.

Fotoğraf çekmek nasıl bir his?

Bir gerçekliği veya gerçek dışılığı deklanşöre dokunarak hapsetmek müthiş bir his. Fotoğraf ruhla ilgili. Bazen çektiğin bir şey o an senin için bir şey ifade etmiyor ama günler sonra psikolojine göre o fotoğrafta bir çok anlam bulabiliyorsun. Profesyonel eğitim almayı düşünüyor musunuz?

İFSAK`a gidecektim, işim o kadar yoğun ki hiç fırsatım olmadı. Ama fotoğraf bence içgüdüsel bir şey. Özellikle dijital makineler çıktıktan sonra, ruhunu hissedersen eğitime çok da gerek yok.

En son ne çektiniz?

En son Manavgat`ta baraj gölüne yansıyan dağları çektim.

Fotoğraf artık trend oldu; siz ne düşünüyorsunuz?

Haklısınız ama ben çocukluğumda başladım bu işe ve benim için bir hobi bu. Para kazanmayı amaçlamıyorum. Günün birinde sergi açacak kadar fotoğraf çekmek en büyük hayalim. En sevdiğiniz fotoğrafınız hangisi?

Aslında tarihi yerleri görüntülediğim fotoğrafları çok seviyorum ama geçen sene çektiğim bir fotoğrafı unutamam. Keskin bir bıçağın metal kısmına yansıyan gözleri çekmiştim. O fotoğraf bende çok acayip bir his uyandırıyor.

Elleme çocuğun burnu da aksın!(CEYDA DÜVENCİ)

Sokakta fotoğraf çekerken zorlanıyor musunuz?

İnsanların beni tanıması dezavantaj. Perukla sokağa çıkmayı düşündüğüm zamanlar oluyor. Doğal fotoğraf çekmeyi seviyorum ama yanlarına gittiğim zaman insanlar `Aa Ceyda Hanım` diye bana bakınca bütün doğallık bozuluyor. Çocukları çekerken anneleri hemen müdahale ediyor; elleme diyorum sümüğü de aksın. Tabii insanlar bu fotoğrafları cast ajanslarına götüreceğim diye düşünüyorlar ve ona göre poz verdirenler oluyor. Fotoğraf eğitimi aldınız mı?

Hüsnü Atasoy`un Fotoğraf Adası merkezine bir yıldır gidiyorum. Profesyonel fotoğrafçılık yapmayı düşünüyor musunuz?

Fotoğrafın belli bir alanında uzmanlaşmak ve bu işten de para kazanmak istiyorum.

O alan şimdiden belli mi?

Evet, çocuk fotoğrafçılığı. Ama bunun için çok erken. Bir yandan oyunculuk yapmaya devam ediyorum ve fotoğraf çekmek için gereken zamanım olmuyor.

Fotoğrafçılıkla ilgili bir hayaliniz var mı?

Tabii, bir sergim olsun, fotoğraf kitabım çıksın... Bunlar hemen olacak şeyler değil ama bir sürü insanın evinde benim çektiğim ve imzamı attığım fotoğraflarım olsun istiyorum. Çekmeyi düşündüğünüz fotoğraf projeleri neler?

İlk belirlediğim konu öpücük. Ama tehlikeli bir konu, uzaktan çalışmam gerek. Bu konuda ünlü olmama sığınıyorum. Benim evimde çok fotoğraf albümü var. Magnum Ajans`ın fotoğrafçılarını sıkı takip ediyorum, onlara bakarken de bir çok konu aklıma geliyor. Evde bir defter dolusu proje listem var.

Beğendiğiniz isimler kimler?

Çok klasik olacak ama Ara Güler. Henri Cartier Bresson`u da çok seviyorum. Nasıl eleştiriler geliyor?

Foto Fun Club diye bir internet sitesine fotoğraflarımı gönderiyorum. Tepkiler iyi, teknik olarak bazı eleştiriler alıyorum. Ama gözümün iyi olduğunu hocam Hüsnü Atasoy da, başkaları da söylüyor.

Fotoğrafçılık artık popüler bir meslek haline geldi...

Yurtdışında fotoğrafçıların durumunu hepimiz biliyoruz. Göz önünde bulunan oyuncular kadar iyi para kazanıyorlar ve çektikleri fotoğraflara değerleri ödeniyor. Bence fotoğrafçılar tanrıdan sonra gelen en önemli adamlar. Çünkü anı yakalıyorlar. Düşün, 10 sene öncesine o fotoğraftan başka hiçbir şeyle dönemezsin. Fotoğraf ülkemizde popüler kültürün bir parçası oldu. Herkes fotoğrafa merak sardı ama iyi isimler aynen oyunculukta olduğu gibi hemen sıyrılacaktır.

Fotoğrafın bu kadar popüler olmasından rahatsız mısınız?

Değilim. Ben çocukluktan beri çantasında fotoğraf makinesi olan bir tipim. Japonlar gibiydim. Her dakika fotoğraf çekerdim. Evet profesyonel anlamda bir senedir ilgileniyorum ama fotoğrafçıyı tanrıdan sonra görüyorum ve anları `zulalamak` çoktan beri yaptığım bir iş.

2005-11-26 Akşam http://www.aksam.com.tr